Isefjord, sommer 2016

Den sidste kajaktur med studiet

Den sidste store tur med Paul Petersens Idrætsinstitut, var også eksamen i vores turfærdigheder med kajakken. 4 dage skulle bruges i vores hjemmebyggede baidarka i Isefjorden med selvvalgt rute. Vi var delt op i mindre grupper på 5-6 kajakker som alle skulle blive enige om rute, pauser, overnatningssteder, aktiviteter, teknisk færdighedstræning og alt andet undervejs. Hver dag skiftes vi så til at være turleder og før gruppen en halv til en hel dag. Vi var 5 afsted: Line, Carelia, Mads, Noah og jeg.

Skrevet af Jens Jerichau Clausen, 25. februar 2017

OBS! Jeg havde kun et GoPro-kamera med på turen, dvs de fleste billeder er af tvivlsom kvalitet. Til gengæld har jeg lavet en lille film.

Før turen

Som nævnt, planlagde vi turen i en gruppe af 5 mand. Det betød at der var mange hensyn at tage og mange ting vi skulle blive enige om. Før man tager på tur synes jeg det er vigtigt at snakke om hvorfor det er man tager på tur, og blive enige om et fælles formål med turen. Da vi alle var enige om vi ikke gad ro alle dagens lyse timer, og heller ville slappe lidt mere af på bekostning af at se mindre af fjorden, blev vores formål dette: “Tur med tid og overskud til selvtræning/roture/fisketure om eftermiddagen.”

Vi aftalte også at vi hver aften ville snakke sammen og evaluere på dagen. Dels for at give en tilbagemelding på den der nu var turleder, dels for at snakke om hvordan vi synes turen gik. Vi kunne derigennem snakke om hvis der skulle ændres nogle ting eller hvis folk begyndte at få skavanker.

Ruten vi lagde bar derfor præg af dette: Vi havde nogle meget korte etaper, og den havde mulighed for at tilpasse såfremt der kom mere vind og flere bølger. Ideen var at vi kunne ro frem til en lejrplads, sætte lejr op for derefter at ro en tur i nærområdet med tomme kajakker. Dette vil spare energi og man havde mulighed for at sige fra. I dagene efter turen skulle vi op til den kajaktekniske eksamen, hvilket betød at aftenen også skulle bruges på træning i dette. Vi ville først ro syd over og overnatte ved Sandskredet - en relativ stor teltplads hvor der var plads til vores små tarps. Vi havde været her før. Om aftenen ville vi ro ind i Lammefjord og se solnedgangen fra Sidinge Dæmmning (nordlige del af fjorden). Dagen efter ville vi tage et kryds over til Orø's nordlige spids. Vi ønskede et lidt større kryds for at afprøve det, og for at navigere på en anden måde end bare at ro langs kysten. Herfra ville vi ro ned til en kendt teltplads hvor vi vidste der var vand osv. Om aftenen kunne vi ro ned til Vesterløbets kendte fyr-afmærkning: Marsmanden og ind i de små vige der ligge på Tuse Næs. Sidste dag ville vi ro nordpå og lægge ind ved Hawaii. En lille hyggelig sandstrand med en skov (som er fri-teltningsskov). Da vandet er lavt tæt ved land var der gode muligheder for at træne teknik om eftermiddagen. Sidste dag ville vi ro hjem og være hjemme i god tid til træning og leg.

Til at planlægge ruten brugte vi et kajakkort lavet af Odsherred Kommune. Efterfølgende plottede vi det ind på et Google kort, således at vi alle kunne se ruten. Det er dette jeg har lagt som skærmbillede.

Kajakkerne vi roede i, var vores hjemmebyggede baidarkaer. På det tidspunkt havde vi kun brugt dem på en enkelt overnatningstur, derfor blev der brugt tid og energi på at tilpasse kajakkerne med oppakning til lidt flere dage. Alle hulrum skulle udfyldes med grej. Modsat en moderne havkajak, har baidarkaen et træskellet. Dette gør at tingene ikke lige så let kan kiles på plads. Det er noget af et tetrisspil at få det til at gå op, men efter et par gange med ind- og udpakning lykkedes det at få en veltrimmet kajak!

Kalle og jeg gennemgår tarp-over-kajak-designs

Baidarka indvendig. (Undskyld for kvaliteten)

Under turen

3 overnatninger og næsten 4 hele dage i kajak. Ruten var lagt, og alle var meget spændte. Også fordi det var den sidste lange friluftstur med studiet.

Dag 1 - Vi brugte formiddagen på at pakke og kom først afsted kort efter frokost. Vejret var skiftevis sol og gråvejr, men der var kun lidt vind. Da vi var kommet lidt senere afsted end beregnet, ville vi skyndes os ned til lejrpladsen. De 11 km tog os ca 4 timer, med en enkelt kort pause undervejs. Vi havde om aftenen mulighed for at smutte en tur ind i Lammefjorden, men vi valgte alle at blive hjemme. Vi var alle blevet lidt overrasket over hvor trætte vi alle var blevet. I stedet gik vi en tur langs stranden hvor Carelia kunne hold sit oplæg om fjorden sten. Det resulterede i at jeg fandt en rhombeporfyr (en rødelig sten), som efter signede er vandret helt fra Norge! Til aftenmødet aftalte vi at lave vores rute om. Da vi havde afleveret turplan hjemmefra ville vi ikke afvige fra vores overnatningssteder, men blot i ruten. Vi ville droppe det store kryds dagen efter, og i stedet tage ind i Lammefjorden om morgenen og gå i land om morgenen.

Udstyret kontrolleres med en lidt for alvorlig mine.

På vej!

Carelia fortæller om geologien i fjorden

Dag 2 - Vi havde som sagt ændret planerne. Det betød at vi tog et smut ind i Lammefjorden om morgenen. Vejret var helt vildt lækkert: vi havde sol fra en stort set skyfri himmel. Vi roede helt ind til Sidinge Dæmning hvor vi gik i land. Her holdt Line et fantastisk oplæg om gulerødder fra Lammefjorden og gav os alle et historisk perspektiv på et af danmarks største afvandingsprojekter. Selvom vi var ved en helt anden dæmning, var historien dog stadig god og meget spændende. Vi roede nu ud af fjorden igen og før vi krydsede Vesterløbet til Orø, holdt vi en frokost pause på en lille strand. Som aftalt før turen, blev pausen rigtig lang, og vi havde alle tid til en lille lur. Vi ankom til Orø hen ad eftermiddagen, og kunne derfor nå et hurtigt smut i den lokale brugs. Det var en skøn gåtur på et par kilometer, og når man har været på vandet hele dagen, er en gåtur på land en skøn afveksling. På vejen tilbage til campingpladsen opdagede vi at øen rent faktisk havde en dyrepark. På aftenmødet samme aften blev vi derfor enige om at ændre planen endnu en gang! Næste morgen ville vi stå op for at smutte en tur i dyreparken inden vi ville ro dages etape mod Hawaii. Inden da havde vi lige en aften-ro tur der skulle overståes. Eftersom vi dagens etape kun havde været 18 km, mente nogle af os at vi burde tage en lille aftentur. Vi ville ro til Orøs nordpynt, gå i land, se solnedgangen, og så ro hjem i mørke med pandelamper. Det blev en utrolig smuk tur som jeg desværre ikke har billeder af. Nordpynten af øen er en stor skrænt, så man kunne få en flot udsigt over fjorden og ind i Lammefjorden hvor solen gik ned.

Bromance in a kayak!

Forfatteren i et ømt øjeblik

Noah laver mad i aftensolen

Dag 3 - Jeg har en forkærlighed for dyr og synes det er enormt spændende at være i zoologisk have og iagttage dyrs adfærd, så da vi fandt ud af at der var en dyrepark på Orø, måtte vi besøge den. Det var en hyggelig og meget lille dyrepark. Men helt klart et besøg værd. Vi spiste frokost på stranden inden turen gik mod Kongsøre. Før afgang skulle jeg holde mit oplæg. Jeg havde tænkt mig at lave en omgang kajakopvarmning. For at undgå skader er det vigtigt at varme led og muskler op. For mig har opvarmning også den fordel at det mentalt gør mig klar. Vi lavede opvarmningen i vandkanten, og med vores grønlandsårer som hjælpemidler. Efter opvarmningen var vi klar til afgang. Halvvejs på vores kryds blev der dog indspillet en lille turleder-case: jeg blev udpeget til at blive bevidstløs og så måtte de andre finde ud af at få bugseret min kajak og mig indtil land, alarmeret myndighederne og løbende tilse mig. En sjov lille case som får testet ens udstyr - og om man virkelig har den mobiltelefon tæt ved hånden!

Vi kom frem tidligt på eftermiddagen efter at have ramt lidt hårde bølger ud for Frømandskorpsets base. Moleværket gør at der kan opstå refleksbølger hvis vinden kommer fra nordøst. Det fik vi at mærke, og det var nogle kilometer der virkelig tog på kræfterne. Da vi kom i land kunne vi derfor godt trætte slå lejr i lå inde i skoven. Om aftenen holdt vi sidste aftenmøde ved bål på stranden hvor vi også fik snakket hele turen igennem. Næste dag manglede vi kun 4 km, men det kan dog være de sværeste kilometer. Hvis man mentalt allerede er hjemme kan man glemme at ro kajakken og dermed komplimenterer ens egen sikkerhed. Derfor aftalte vi at holde fokus og hjælpe hinanden med dette.

Orø zoologiske have!

Bugsering af bevidstløs i kajak.

Dag 4 - Sidste etape hjem mod Strandhusene. Vi havde kun 4 km og med sol og ingen vind gjorde det turen relativ overskuelig. Der var heller ingen problemer hjem og vi kunne derfor spise frokost hjemme på lejrpladsen. Vi kunne også få hængt ting til tørre samt pakket ud af kajakkerne og eftersom vi havde forsømt tekniktræning de andre dage, tog vi alle ud og trænede efterfølgende. Vi fik øvet alle de basale færdigheder: manøvreringstag, selv- og makkerredning, støttetag samt rul. Dagens sluttede derfor med en meget træt krop trods en kort distance.

Turen i tal

55 km // 3 nætter // 6. - 9.juni 2016

Sværhedsgrad: 4 ud af 10

Efter turen

Som allerede nævnt, var dette den afsluttende store tur med Paul Petersen. Dagen efter havde vi også uddannelsens sidste eksamen og derfor føltes det hele lidt som et punktum. Det blev heldigvis et flot punktum med solskin, nogle søde kammerater og en smuk natur.

Baidarka og tur - Jeg lærte min egen rigtig at kende og jeg lærte at være på tur i den. Når man har været på tur finder man ud af alle de små ting man kan justere og gøre ved - og jeg har helt sikkert kun lært en brøkdel af alle de små finurligheder der findes i min kajak. Men en yderst vellykket start. Baidarkaen har nogle helt fantastiske tur egenskaber: den har en lang køl og er utrolig retningsstabil. Det gør at den kan være lidt svær at styre i medsø, men på rolige vand er den fantastisk. Derudover klarer den bølger rigtig flot, den nærmest smyger sig over bølgerne.

Morgenbad og Jens B. i sin bare skønhed!