Jotunheimen, juli 2018

Solrig oplevelse med Opdag Verden

Hvert år guider jeg en fjeldtur blandt nogle af Norges højeste fjelde, nærmere betegnet i Jotunheimen Nationalpark. Årets første tur i 2018 var dog en tur jeg vil huske for vejret: Stort set alle dage var med bragende solskin, temperaturen nåede endda så højt op den ene dag, at vi kunne bade i en af fjeldsøerne. Men fjeldet viste sig også fra sin mere skarpe side, en morgen kom der et stormvejr ud af det blå. Der fik vi alle at føle hvad det vil sige at “fjeldvejret kan være meget omskiftelig”.

Skrevet af Jens Jerichau Clausen, 2. april 2019

Jeg er turleder hos Opdag Verden, men de har hverken sponsoreret eller direkte påvirket indholdet i turbeskrivelsen.
Jeg har tilmeldt mig Outdoor Blogger Codex, hvilket vil sige at jeg åbent fortæller såfremt indlæg eller udstyr er sponsoreret eller på nogen måde påvirket af et eventuelt samarbejde med samarbejdspartnere. Læs mere her.

Før turen

Ruten er en rute jeg har gået adskillige gange - enten som helhed eller dele af den. Tilbage i 2017 gik jeg en variation af den, og da jeg i 2016 var i området med Veteranstøtten, havde vi også nogle dage på samme rute. På tur med Opdag Verden ligger fokus på fællesskabet og den gode oplevelse, derfor er ruten planlagt så vi ikke har så lange etaper. Det giver os både tid til fiskeri, at slappe eller bare være tilstede i fjeldet. For mange af deltagernes vedkommende, var dette deres første fjeldtur, så med mange nye oplevelser og erfaringer, så kan det være rart at have tid til at fordøje alting.

Jotunheimen er placeret ca 350 km nord for Oslo

Ruten gik mod uret - fra Memurubu i øst til Gjendebu i vest.

Under turen

Inde på Opdag Verdens hjemmeside har vi et mindre socialt medie, Mødestedet, hvor vi kan koordinerer turen før afgang. Nogle havde valgt at flyve imens andre tog, som jeg, natbussen til Oslo. Vi lejede to biler og satte herefter kursen mod Gjendesheim. Vi havde afpasset tiden således at vi kunne nå eftermiddagsfærgen og allerede første dag gå nogle kilometer ind i fjeldet.

Dag 1 - Vi ramte hytten Memurubu sent og efte et tkort stop med optankning af vand, var vi ude på ruten kl 18.30. Selvom uret sagde aften, var solen stadig oppe. Det er fordel ved at være så langt nordpå her om sommeren, vandredagene kan gøres dejligt lange. Vejret var lunt og vi kunne gå i t-shirts hele vejen til vores første lejr, de 5 kilometer tog ca 2 timer. Selvom det ikke lyder af meget at gå 2,5 km/t, så er det sådan et tempo man må indstille sig på den første dag. Der er mange ting at overskue den første dag: rygsækken skal lige indstilles, benene skal i gang og så er der mange oplevelser på stien der skal sanses: blåbær, svampe, nye dufte og et flot landskab!

Imens vi slog teltene op begyndte det at støvregne, hvilket frembragt den flotteste regnbue over Memurudalen ned mod Gjende. Et syn jeg sent vil glemme.

Gjendebåden ankommer til Gjendesheim for at fragte os til vores startsted: Memurubu

Dag 2 - Dagens i dag blev turens længste. Vi endte med at gå 13,5 kilometer over Memurutunga, ned i Storeådalen for at gå op langs Hellerfossen og ende i den nordlige ende af Hellertjønne, hvor vi kunne slå lejr for aftenen. Vi startede ud i solskin der holdt hele dagen. På det første fjeldplateau, Memurutunga, plejer der at være sjovt at fiske i de små fjeldsøer, men vi havde desværre ikke tiden til at slå smut forbi de små søer. Det betød at vi udskød fiskeriet til Hellertjønne, som heldigvis gav os fisk. Hver aften samles vi for dels at evaluere dagen der er gået, dels for at snakke om morgendagens program. Eftersom folk var blev trætte, besluttede vi om aftenen at bruge vores buffer-dag som overliggerdag den kommende dag. Sidst på aften begyndte det at småregne som dagen før, desværre var der også blevet overskyet, så ingen regnbuer denne aften.

Solen er netop stået op over Memurudalen og de fleste luftes godt ud inden de pakkes sammen.

Første ørred i hus!

foto: Morten Cramer

Dag 3 - Som aftalt aftenen før, blev dagen i dag bruygt som overliggerdag. Vi tog vores fiskestænger i hænderne og gik op mod en sø på et fjeldplateau over os. Heroppe spiste vi frokost og generelt nød at kunne bevæge os uden rygsække. Resten af dagen blev brugt på fiskeri, afslapning og kortspil.

Morgenen starter med vad over elven.

Der renses fisk til aftensmaden

Dagen bruges også på at koble ud - på hver sin måde.

Frisk fisk til aftensmad

Dag 4 - Efter morgenmaden pakkede vi lejrpladsen sammen og gik nordpå mod Langvatnet. På tidligere ture har vi slået lejr langs kysten af Langvatnet, og det område jeg oprindeligt havde tiltænkt vi skulle slå lejr i, var ikke særlig godt. Derfor slog vi lejr tættere på søen. Det var en rigtig fin lejrplads. Ligesom de foregående dag, så kom der hen ad eftermiddagen/aftenen regn ind over fjeldet. Denne gang lidt tidligere, hvilket betød at vi satte teltene op i regnvejr. Ligesom alle teltene var sat op, stoppede regnen og vi havde en tør aften til endnu mere fiskeri.

Hellertjønne fra dens nordlige ende. Det er denne udsigt vi har når vi slår teltdøren op om morgenen.

Dag 5 - Vi fik os en rigtig voldsom start på dagen: Ved en 6-tiden begyndte det så småt at regne og det steg gradvist i intensitet. Det samme gjorde blæsten. Kort efter blæste det så voldsomt at vi ramte storm. Jeg kom hurtigt i tøjet og fik gået en runde for at tjekke op på folk: Kunne de holde varmen eller var der kommet vand i teltet? Folk fik besked på at blive i teltene og hygge, ingen grund til afgang før stormen var drevet over. Jeg sikrede også alle telte så de ikke skulle gå i stykker. Desværre var der allerede røget et enkelt telt, hvor to stænger var brækket. Da vinden og regnen aftog begyndte vi at spise morgenmad samt fikse telt. Ved en 10-tiden kom vi ud på sporet igen, og der var vinden fuldstændigt aftaget, og der var kun lidt småregn der vidnede om det voldsomme vejr få timer inden.

Turen over Rauddalsbandet kan godt være lidt hård. Den er både stejl og der ligger klatter af sne, som vanskeliggør det yderligere. Vi brugte derfor lang tid på at komme sikkert over, men det er nu engang det bedste. Vel fremme ved Olavsbu kunne vi slå teltene op i eftermiddagssolen og få tørret tøj. Der blev lavet pandekager og hygget i teltlejren, ligesom der blev gået utallige ture til hytten for at købe kiks, chokolade og andre “fornødenheder”.

Dag 6 - Sol, sol og atter sol. Det kan vidst bedst beskrive dagen i dag. Vi stod op med solen som varmede os op, efter en meget kølig nat. De fleste havde haft en dårlig nattesøvn på grund af det kolde vejr (omkring 7 grader), så det var tiltrængt med lidt varme fra solen. Varmen tiltog i løbet af dagen, og ved frokost kunne vi tage os en dukkert i det klare vand i den nærliggende fjeldsø. Selvom vandet ikke var særlig varmt, var det dejligt at blive kølet ned oven på en varm vandretur. Fremme ved lejrpladsen ved Grisletjønne, stod den igen på badning, fiskeri og tur til de omkringliggende fjeldtoppe. Der blev fanget en hel del småfisk, og mange endte på stegepanden til et skønt aftensmåltid.

Dag 7 - Turens sidste vandredag er veloverstået - og hvilken dag! Bragende solskin. Der var en håndfuld af de andre deltagere der startede dagen kl 4 med en toptur og for at se solopgang over fjeldet. Jeg ærgrer mig meget over jeg ikke tog med.Vi gik ned gennem Veslådalen for at komme ned til Gjendebu. En dag hvor man går fra fjeldets barske natur, ned i gennem en frodig dal og ender i en skøn birkeskov lige før hytten. Vi spiste aftensmad i hytten for at afslutte turen i fællesskab.

Veslådalen på vej ned mod Gjendebu

Dag 8 - Denne dag var egentlig blot en transportdag, da vi allerede skulle med færgen ved en 9-tiden om morgenen. Da vejret var gråt og vådt fra morgenstunden, blev teltene pakket sammen våde. Det betyder heldigvis ikke det helt store, da man kan få teltene tørret når man kommer hjem. Vejrudsigten i hytten lovede storm og kæmpe regnbyger de kommende dage, så det var vist ret godt timet i forhold til at komme hjem fra fjeldet.

Turen i tal

58 km // 7 nætter // 21. - 28. juli 2018

Sværhedsgrad: 6 ud af 10

Højdeprofil over turen.

Efter turen

Som alle andre ture, bød denne tur også på gode erfaringer jeg kan bruge til min næste tur. Selvom jeg efterhånden har været en del i samme fjeldområde i Jotunheimen omkring 10 gange, så lærer man hele tiden noget nyt om området. Når man er afsted som gruppe kan turen også være helt anderledes, afhængig af hvordan gruppedynamikken i gruppen er. Jeg har særligt to ting jeg lærte jeg gerne vil beskrive:

Nye områder - Nogle gange er elvene nemme at passerer, andre gange kræver det at man går op og ned for at finde det gode sted at passere den. Det afhænger utrolig meget af hvordan vejret op til turen har været, og ikke mindst hvor meget sne der er smeltet oppe på fjeldet. Hver gang jeg har været afsted på denne tur, opdager jeg derfor nye måde at overkomme disse forhindringer på. Men forhindringerne gør også at man som gruppe bliver nødt til at tage ansvar. Man skal sammen snakke om udfordringen og derpå finde en fælles løsning. Og det leder mig videre til læring nummer to:

Gruppen som redskab - Når man er afsted som gruppe som med Opdag Verden, opstår der altid nogle gruppedynamikker der kan være svære at forudsige hjemmefra. De fleste gange oplever jeg at folk bliver gode til at hjælpe hinanden. I de svære tider er udfordringer noget vi skal klare sammen - som gruppe. Da en af deltagernes telt gik i stykker var folk hurtige til at tilbyde sovepladser og hjælp. Når der ikke bliver fanget fisk, hjælper folk hinanden med gode råd. Når man ikke har sine snacks fremme, tilbydes der chokolade fra makkeren ved siden af. Det kan selvfølgelig også blot være tegn på almindelig hjælpsomhed, men min oplevelse er, at det opstår i højere grad ude på tur. Det gør det, fordi vi som gruppe er en enhed der deler fjeldoplevelsen sammen.